Duplikacja treści(tzw: duplicate content), czyli zjawisko powielania treści w dwóch różnych witrynach lub podstronach w ramach jednej witryny jest w internecie zjawiskiem spotykanym dość często. Może następować samoczynnie (w obrębie jednej witryny – co wyjaśniamy poniżej), może być też świadomym działaniem, polegającycym na wprowadzeniu do własnej witryny tekstu, który znajduje się już na innej stronie www.

Kopiowanie zawartości cudzej strony w gąszczu krajowego, czy też światowego Internetu wydaje się niewinną igraszką. Tak jednak nie jest. Istnieje kilka powodów, dla których nie powinno się powielać treści cudzych stron. Po pierwsze jest to kradzież własności intelektualnej. Właściciel strony, który potrafi udowodnić autorstwo treści może pozwać osobę lub firmę, która takiej kradzieży dokonała. Pamietajmy, że istnieją specjalne programy, przy pomocy któych możemy sprawdzić, czy treść z naszej witryny nie zostałą skradziona.

Obojętne na działania powielania treści nie jest także Google. Od kilku lat wyszukiwarka bierze pod uwagę ten czynnik. Algorytm Panda, który został wprowadzony w 2011, wywrócił wyniki wyszukiwania w Ameryce, a następnie w kolejnych krajach.

Na co narażona jest strona, w której treść została całkowicie lub częściowo powielona? Google może zastosować kilka typów „sankcji”:
  • obniżenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli roboty Google nie odnajdą wartościowej treści na witrynie, mogą doprowadzić do rzadszego jej wyświetlania
  • w przypadku częsciowego powielenia tej samej treści w obrębie jednej witryny Google może uznać za wartościowy artykuł, który nie jest ważny dla właściciela strony. Wówczas w wynikach wyszukiwania pojawia się niepożądany artykuł.
  • jeśli strona zawiera treść, która została skopiowana w 100% z innej strony, Google może nałożyć filtr i usunąć stronę z wyników wyszukiwania czasowo lub trwale

Zapewne większość właścicieli stron internetowych nie kopiuje świadomie treści z innych witryn, jednak zarządzając własną stroną lub powierzając zarządzanie osobie pozbawionej odpowiedniej wiedzy, naraża swoją stronę na konsekwencje związane z powielaniem treści.

Błędy, których powinni uniknąć administratorzy są opisane wśród wytycznych Google. Poniżej wymieniamy kilka najczęściej popełnianych błędów:

  • kilka adresów prowadzących do tej samej podstrony: adres z „www” i bez „www”, adres z końcówką „index.php” oraz bez końcówki. nieprawidłowa budowa linków oraz ich dublowanie - ten błąd jest bardzo powszechny. Wiele systemów CMS (w tym Joomla i WordPress) tworzy zduplikowane linki automatycznie i wymaga dodatkowych zabiegów, aby go wyeliminować.
  • jednakowe opisy stron dla całej witryny. Taki stan utrudnia robotom wyszukanie wartościowych treści w witrynie
  • Indeksowanie stron „do druku” - wersja strony przeznaczona do druku zostaje uznana za „duplicate content”, jeśli nie zostanie odpowiednio oznaczona
  • Warto zadbać o unikalną treść witryny. Warto także przeprowadzić gruntowaną analizę adresów, linków oraz opisów. Są to działania, których nie widać gołym okiem, są jednak tak samo ważne jak elegancka szata graficzna czy profesjonalne zdjęcia.

Sprawdzimy, czy Twoja strona działa poprawnie

Jeśli masz podejrzenia, że Twoja strona nie spełnia wytycznych Google w zakresie unikalnosci treści lub jeśli chcesz, aby profejsnonalna firma naprawiła powielające się linki w stronie, możesz skorzystać z naszej pomocy.

Zadzwoń pod numer +48 501 075 753 lub skorzystaj z formularza kontaktowego i umów się na bezpłatną konsultację.