Kiedy mała lub duża firma staje przed zadaniem stworzenia nowej strony internetowej, jednym z pierwszych dylematów jest wybranie odpowiedniego silnika. Mamy tu kilka możliwości: stworzenie strony w HTML-u (trudno w tym przypadku pisać o jakimkolwiek silniku), stworzenie strony w napisanym na zamówienie CMSie lub stworzenie strony w CMSie ogólnodostępnym.

Bardzo często firmy decydują się na stworzenie strony internetowej w CMSie napisanym na zamówienie. Odrzucają możliwość zastosowania popularnych CMSów, takich jak Joomla lub WordPress. Tworzenie dedykowanego CMSa jest zwykle związane z dwoma typami argumentów: możliwość dostosowania witryny do potrzeb jej właściciela oraz większe bezpieczeństwo.

Czy przytoczone argumenty faktycznie wskazują na wyższość autorskich CMSów nad Joomla i WordPress? Tak, ale tylko w przypadku kiedy stronę opartą o Joomla/WordPress wykonuje firma, która nie posiada profesjonalnej wiedzy. Jeśli programista / webmaster tworzący stronę zna dobrze PHP, HTML i CSS to oparta o CMS (Joomla/ WordPress) strona może zostać przez niego przygotowana do indywidualnych potrzeb użytkownika oraz odpowiednio zabezpieczona przed atakami wirusów.

Jednak znane CMSy dają znacznie więcej!

Mając stronę internetową opartą o autorski CMS, przy jej rozwoju jesteśmy zwykle skazani na warunki cenowe firmy, która ją stworzyła. Dodanie kolejnej funkcji (dodanie filmu, zakładki, czy FanPage) może okazać się niezwykle drogie, przez co treść strony nie jest aktualizowana, a sama strona po pewnym czasie zaczyna zniechęcać odwiedzających swoim wyglądem (pamiętajmy, że konkurencja nie śpi). Joomla i WordPress umożliwiają dodawanie kolejnych podstron, filmów i innych elementów samodzielnie, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Znacznie tańsza jest także rozbudowa strony. Jeśli wymarzymy sobie np. rozbudowany formularz kontaktowy, możemy znaleźć darmowy komponent w sieci, zainstalować go i samodzielnie skonfigurować. Zwykle trwa to nie dłużej niż pół godziny.

O wiele tańsza jest także zmiana szaty graficznej. Możemy zainstalować samodzielnie nowy szablon, który wcześniej kupiliśmy. Strona zyskuje zupełnie nowy wygląd zaś koszt zakupu nowoczesnego szablonu nie przekracza zwykle 200 zł.

Bezpieczeństwo i dostosowanie do nowych wersji przeglądarek.

Własny CMS jest bardziej bezpieczny. Jest – o ile jest stale aktualizowany i zabezpieczany przed nowymi wirusami, których tygodniowo powstają tysiące. Czy małą firmę stać na ciągłe aktualizacje antywirusowe strony? Raczej nie. Pamiętajmy także, ze przeglądarki się rozwijają. Zaś kolejne ich wersje mogą w inny sposób interpretować kod odpowiedzialny za wygląd strony. W Joomla i WordPress to wszystko mamy za darmo. Aktualizacje są dostępne w Internecie i możemy samodzielnie je instalować.

Który CMS lepszy Jooma? Czy WordPress?

Oba CMSy zdobyły ogromną popularność i oba są godne polecenia. Jednak ich przeznaczenie jest nieco inne. Joomla najczęściej wykorzystywana jest do budowy stron firmowych: zarówno prostych oraz rozbudowanych, włącznie z katalogami produktów oraz sklepów. Zaś WordPress ze względu na swoją budowę przeznaczony jest głównie do tworzenia bloga firmowego. Można również zbudować na nim prostą stronę firmową. Zatem zamiast inwestować w autorski CMS polecamy stworzenie strony opartej o ciągle rozwijane CMSy Joomla i WordPress. Znacznie więcej informacji na temat tych CMSów znajduje się na naszej witrynie tematycznej: UGO.PL